۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵، ۸:۴۰

جزئیات و چرایی افزایش حقوق اعضای هیئت علمی؛ مقایسه حقوق با ۵ کشور دنیا

جزئیات و چرایی افزایش حقوق اعضای هیئت علمی؛ مقایسه حقوق با ۵ کشور دنیا

معاون موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: کشوری که برای اعضای هیئت علمی خود هزینه نمی پردازد، محکوم است که برای تصمیم‌گیری‌های کلان و ملی نادرست، هزینه‌های گزافی بپردازد.

احمدرضا روشن عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص تصمیم وزارت علوم برای افزایش ۷۵ درصدی حقوق اعضای هیئت علمی اظهار کرد: افزایش حقوق اعضای هیئت علمی طبق مصوبه شورای حقوق و دستمزد ۷۵ درصد قطعی نبوده بلکه ۱۵ درصد آن مرتبط با عملکرد هیئت علمی و ۶۰ درصد باقیمانده نیز به صورت پلکانی و بستگی به رتبه علمی و سابقه شغلی فرد دارد به طوری که برای بسیاری از اعضای هیئت علمی این افزایش کمتر از ۵۰ درصد بوده است.

وی افزود: در مجموع، می توان درباره پیامدهای تصمیم افزایش حقوق اعضای حقوق هیئت علمی برای نظام آموزش عالی و توسعه کشور، ارزیابی مثبت داشت. مواردی مثل کاهش اختلاف دستمزد با کشورهای مقصد، کاهش مهاجرت نخبگان، کاهش اشتغال موازی (و حتی مشاغل نامرتبط) اعضای هیئت علمی در سایر بخش ها به عنوان شغل دوم و سوم، جذب استعدادها و نخبگان در بازار کار آکادمیک و در دانشگاه‌ها، افزایش بهره‌وری بر اساس نظریه دستمزد کارایی، افزایش وفاداری سازمانی، کاهش احتمال ترک دانشگاه و موسسات تحقیقاتی توسط نیروهای باکیفیت، ارتقای جذابیت شغل هیئت علمی برای نسل جوان و افزایش تمرکز بیشتر بر پژوهش و تدریس از تبعات مثبت افزایش حقوق اعضای حقوق هیئت علمی است.

روشن با بیان این که این تصمیم ضروری بود اما کافی نیست، تاکید کرد: ضروری بود چون ما با کاهش رتبه‌ ایران در نظام‌های رتبه‌بندی پیشرفت علمی مواجه بودیم. ضروری بود چون هزینه جایگزینی یک استاد تمام با ۲۰ سال سابقه، چه بسا چندین برابر حقوق یک سال اوست(هزینه جستجو برای استخدام جدید، آموزش، از دست دادن کارهای علمی نیمه‌تمام و ...).

استاد ایرانی برای خرید یک لپ‌تاپ یا اشتراک مجلات بین‌المللی (به دلار) باید ماه‌ها صرفه‌جویی کند

معاون پژوهشی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی افزود: این تصمیم، کافی نیست چون حقوق قابل قبول بدون بودجه پژوهشی و زیرساخت مناسب، مانند داشتن یک ماشین بنز با بنزین ناکافی است. استادان با حقوق بالا اما بدون دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی و تعاملات بین المللی، نمی‌توانند بهره‌وری متناسب داشته باشند. این تصمیم، درست بود، اما باید بخشی از بسته جامع ارتقاء جایگاه علم و آموزش عالی در کشور باشد. در ایران، حتی پس از افزایش حقوق، شکاف ارزی عمیق است. استاد ایرانی برای خرید یک لپ‌تاپ یا اشتراک مجلات بین‌المللی (به دلار) باید ماه‌ها صرفه‌جویی کند.

وی گفت: گرچه افزایش حقوق هیئت علمی یک تصمیم درست بود، اما بدون آن تصمیم، نظام علمی کشور در جهت فروریزی حرکت می کرد. کشوری که برای اعضای هیئت علمی خود هزینه نمی پردازد، محکوم است که برای تصمیم‌گیری‌های کلان و ملی نادرست، هزینه‌های گزافی بپردازد، چرا که اعضای هیئت علمی نقش اساسی در بازسازی و تصمیم‌سازی‌های کشور دارند. هرچند افزایش حقوق اعضای هیئت علمی گام مهمی در جهت کاهش شکاف دستمزد است، اما برای دستیابی به دانشگاه کارآمد باید همراه با سایر اصلاحات ساختاری از جمله در نظام جذب هیئت علمی و فرایند ارتقا باشد و دیگر اجزای بودجه آموزش عالی (پژوهشی، آزمایشگاه، کتابخانه و امکانات دانشجویی) هم باید بهبود یابد.

افزایش حقوق اساتید برای جذب و نگهداشت سرمایه انسانی حیاتی است

روشن خاطرنشان کرد: به علاوه، افزایش حقوق اعضای حقوق هیئت علمی یک سیگنال سیاستی در مورد اهمیت دادن به علم است. افزایش حقوق هیئت علمی می‌تواند پیام نمادین بفرستد که دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و علم یک اولویت هستند. این سیگنال‌دهی برای جذب و نگهداشت سرمایه انسانی اهمیت حیاتی دارد.

معاون پژوهشی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با بیان این که مدل اصلی پرداختی به هیئت علمی در سطح جهان شامل حقوق پایه + مزایا + پرداخت‌های عملکردی است، گفت: در سیستم مالی و حسابداری دانشگاه ها، منبع پرداختی به اعضای هیئت علمی می تواند «پول سخت» (Hard Money) و یا «پول نرم» (Soft Money) باشد. پول سخت مثل بودجه عمومی دولت و یا موقوفات که ماهیت دائمی و با ثبات دارد و پول نرم مثل قراردادهای تحقیقاتی و یا کمک خَیرین که موقت و هدفمند است. در بیشتر کشورهای جهان، حقوق پایه استادان از منبع پول سخت است یعنی تضمین‌شده و مستقل از پروژه. به عبارت دیگر، درآمد اصلی هیئت علمی تقریباً در همه کشورهای دنیا از طرف دانشگاه یا دولت پرداخت می‌شود. اما درآمد تکمیلی می‌تواند از پروژه‌آوری، جذب گرنت و انعقاد قراردادهای تحقیقاتی باشد.

مقایسه حقوق اعضای هیئت علمی در ایران و جهان

وی با اشاره به تحقیقات علمی خود تصریح کرد: در تحقیقی که با عنوان مطالعه تطبیقی وظایف و جبران خدمات اعضای هیئت علمی انجام دادم نشان داده شد در سال ۲۰۲۳ درآمد ماهانه هیئت علمی در بدو ورود(استادیار پایه یک) در آلمان ۶۱۳۶ دلار، در امارات ۲۸۳۲ دلار، در برزیل ۱۲۹۴ دلار، در ژاپن ۳۶۱۶ دلار و در مالزی ۱۲۲۴ دلار است. اگر قیمت دلار در بازار آزاد در حال حاضر را حدود ۱۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم حقوق ماهانه هیئت علمی در آلمان معادل ۹۲۰ میلیون تومان، در امارات ۴۲۵ میلیون تومان، در برزیل ۱۹۴ میلیون تومان، در ژاپن ۵۴۲ میلیون تومان و در مالزی ۱۸۴ میلیون تومان به دست می آید و این اعداد، خود گویای پرداختی به هیئت علمی در بازار جهانی است. البته در بسیاری از کشورهای دنیا، بسته نهایی پرداخت به هیئت علمی فراتر از رقم حقوق مندرج در حکم استخدامی است و مواردی مثل حق مسکن، مالیات صفر، حق سفر، کمک های عائله مندی و سایر حمایت های رفاهی و علمی را شامل می شود. در حالی که حقوق یک هیئت علمی پایه ۳ شاغل در وزارت علوم طبق حکم استخدامی‌اش حدود ۳۵ میلیون تومان در دیماه سال ۱۴۰۴ بود.

روشن یادآور شد: بدون افزایش حقوق هیئت علمی، کشور ما در وضعیت پرولتاریزه شدن آکادمیک قرار می گرفت یعنی وضعیتی که با فرودستی اقتصادی قشر آکادمیک مواجه هستیم. وقتی استادان دانشگاه مجبور به عرضه نیروی کار خود به صورت تکه‌تکه در چند شغل می‌شوند، کیفیت علم و آموزش فرو می‌ریزد. ضمن اینکه رقابت جهانی برای استعدادهای علمی یک موضوع جدی است یعنی ما بازار جهانی استعداد داریم و حقوق و مزایا ابزار مهم ایجاد انگیزه‌ و علامت‌دهی انگیزشی به افراد مستعد است. کشورهایی مانند سنگاپور و یا کشورهای جنوبی خلیج فارس از حقوق بالا به عنوان ابزار ژئوپلیتیک علمی استفاده می‌کنند تا نخبگان را از سایر کشورها و حتی از آمریکا و اروپا جذب کنند. این «جنگ دستمزدها» باعث شده دانشگاه‌های آسیایی رتبه‌های جهانی خود را بهبود دهند. در تراز جهانی حقوق واقعی هیئت علمی ایران در پایین‌ترین رده قرار دارد. ضمن اینکه درآمد و پاداش‌ اندک به هیئت علمی، انگیزه‌ برای سرمایه‌گذاری در آموزش و پژوهش در بین نسل های بعدی را کاهش می‌دهد.

درآمد هیئت علمی در کشورهای جنوبی خلیج فارس ۲ تا ۳ برابر کارکنان اداری است

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی درباره پیامدهای افزایش حقوق اعضای هیئت علمی بیان کرد: یکی از پیامدهای افزایش حقوق اعضای حقوق هیئت علمی شامل نابرابری ادراک‌شده با سایر کارکنان دولت است که احساس بی‌عدالتی و تبعیض و در نتیجه، اعتراض شکل می‌گیرد. این اعتراض از دیدگاه شناختی، قابل درک است، اما از دیدگاه اقتصادی نهادی، جای تردید دارد، مانند اعتراض کارمند بایگانی بیمارستان به زیاد بودن حقوق جراح قلب در آن بیمارستان. این یک خطای شناختی است، نه یک مطالبه عادلانه. البته در همه کشورها هیئت علمی درآمد بیشتری از کارکنان اداری دارد. در کشورهای جنوبی خلیج فارس درآمد هیئت علمی ۲ تا ۳ برابر کارکنان اداری است.

وی افزود: در سالهای گذشته که افزایش حقوق اعضای هیئت علمی کمتر از ۱۰ درصد و متوسط افزایش حقوق کارکنان دولت بیشتر از ۲۰ درصد بود، کسی به اعتراضات و نارضایتی های اعضای هیئت علمی توجه نمی کرد. از این دیدگاه می توان گفت افزایش اخیر حقوق اعضای هیئت علمی در واقع نوعی ترمیم حقوق است و نه افزایش واقعی، یعنی با این افزایش، کاهش های قبلی قدرت خرید هیئت علمی تا حدودی جبران می شود.

روشن تاکید کرد: چند استدلال تکمیلی را در دفاع از افزایش درآمد هیئت علمی باید در نظر گرفت. برای ارائه خدمات هیئت علمی یک بازار جانشین وجود دارد یعنی عضو هیئت علمی دارای بازار کار بین المللی است در حالی که تقاضا برای خدمات کارمند اداری به بازار داخلی محدود است. همچنین معمولاً عضو هیئت علمی، دارای سرمایه انسانی انباشته‌شده بیشتری است. واقعیت این است که تضاد و رودررویی اعضای هیئت علمی و کارمندان، در نهایت، کارایی و بهره وری کل وزارت علوم را کاهش می‌دهد چون موجب تعارض سازمانی، کاهش سرمایه اجتماعی درون‌دستگاهی، بروکراسی تلافی‌جویانه، کاهش سرعت جریان کار و ایجاد وضعیت دوگانه نیروی کار می شود.

معاون پژوهشی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: از دیدگاه اقتصاد سیاسی و اقتصاد کلان، در ایران، سهم نیروی کار از درآمد ملی کم است و کسانی که دارایی زندگی‌شان فقط نیروی کارشان است معمولا سهم کمی از درآمد و ثروت ملی دارند. اما عزیزان همکار غیرهیئت علمی بهتر است برای افزایش حقوق خود تلاش کنند و نه برای کاهش یا جلوگیری از افزایش حقوق هیئت علمی. در کشورهای دیگر اگر هم اعتراض به کاهش قدرت خرید است معمولاً اعتراض علیه سیستم نظام پرداخت است، نه علیه همدیگر. یعنی اعتراض به خاطر کاهش درآمد واقعی و کاهش قدرت خرید، در جهان وجود دارد، اما نه واکنش منفی علیه سایر مشاغل، بلکه مطالبه متعادل‌سازی حقوق و مزایا برای خود است. با این جو و فضای به وجود آمده در وزارت علوم، برای مسئولین این وزارت، حفظ و یا ایجاد روحیه همبستگی بین گروه های مختلف شغلی، یک ضرورت حیاتی است و توجه به این موضوع، باید در اولویت های راهبردی وزارت عتف قرار گیرد.

روشن یادآور شد: برای همکاران غیرهیئت علمی مسیرهای مشخص پیشرفت شغلی، ایجاد کانون‌های شایستگی برای توسعه مهارت‌ها، تدوین نظام پاداش بر اساس بهره وری، تقویت مشارکت کارشناسان در انجام فعالیت پژوهشی در کنار اعضای هیئت علمی (که کارمندان را از «بازیکنان تدافعی» به «ذینفعان بهره‌وری» تبدیل می‌کند)، تقویت نظام رفاه سازمانی در کل دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی، پیشنهاد می‌شود. دریافتی عزیزان غیرهیئت علمی باید طوری باشد که هزینه زندگی پایدار را تأمین کند. این باعث می‌شود اختلاف حقوق به احساس تبعیض تبدیل نشود. افزایش حقوق اعضای هیئت علمی قابل دفاع است اما بهتر است همراه با رشد درآمد متوازن برای کارکنان اداری باشد.

ضرورت شفاف‌سازی در زمینه افزایش حقوق اعضای هیئت علمی

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در ادامه بر رعایت عدالت تعاملی تاکید کرد و گفت: عدالت تعاملی بدین معنی است که در زمینه افزایش حقوق هیئت علمی باید شفاف‌سازی صورت می‌گرفت. چون اگر معیار افزایش حقوق (مثلاً کمبود نیرو، جذب استعداد، مهاجرت نخبگان، نقش در رشد اقتصادی و توسعه علمی و ...) توضیح داده نشود، نارضایتی سایر گروه‌های شغلی افزایش می‌یابد. بنابراین، بهتر است اسناد پشتیبان تصمیم به افزایش حقوق اعضای هیئت علمی منتشر شده و در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی برای افکار عمومی توضیح داده شود. هر چند در سال‌های گذشته افزایش حقوق پزشکان و قضات و سایر مشاغل، بدون توضیح به افکار عمومی و بدون اقناع‌سازی و بی سروصدا انجام گرفت ولی اطلاع‌رسانی عمومی در این زمینه یک اصل است. به ویژه که آموزش عالی ایران نیازمند مشروعیت‌بخشی شناختی است. در فضایی که ارزش علم به‌خوبی تبیین نشود، تصویر کارآمدی دانشگاه در افکار عمومی کمرنگ باشد و اعتماد نسبت به علم و دانشگاه آسیب ببیند، هرگونه افزایش حقوق ممکن است به گروه‌ستیزی و تقابل منجر شود.

روشن خاطرنشان کرد: دانشگاه باید الگوی گفت‌وگو و همدلی باشد نه میدان رقابت و تضاد گروه‌ها علیه یکدیگر. دانشگاه زمانی پایدار می‌ماند که هم دانش تولید شود و هم اداره دانشگاه با آرامش و عدالت پیش برود. پیشرفت علمی بدون هماهنگی و همیاری هیئت علمی و کارکنان اداری ممکن نیست چون هر دو ستون یک سازه‌اند و بهبود وضعیت یک گروه، اگر همراه با توجه به سایر گروه‌ها باشد، انرژی هم‌افزای سازمان را چند برابر می‌کند. البته اگر همکاران غیرهیئت علمی به جای تقابل، استراتژی تعامل را در پیش می‌گرفتند مطمئناً اعضای هیئت علمی نیز در مراحل بعدی از افزایش حقوق و درآمد آنها حمایت بیشتری می کردند.

کد مطلب 6814773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      پزشک میگه من پزشکم باید حقوقم بر اساس کشور آمریکا باشه. هیئت علمی میگه من باید حقوقم بر اساس کشور آمریکا باشه. معلم میگه حقوقم باید بر اساس آمریکا باشه. ببخشید ما داریم توی کشوری دیگه زندگی می‌کنیم. همه با سوار یک کشتی هستیم نمیشه عده ای بالانشین بشن بقیه هم گیر یه قرون دوهزار. کسی نگفته کارمند اندازه هیئت علمی بگیره ولی قرار نیست هیئت علمی هم چندین برابر یک کارمند بگیره. هیئت علمی نهایت دو برابر یک کارمند بگیره عادلانه هستش. غیر از این یعنی بی عدالتی! سیستم پرداخت حقوق کلا باید پیوسته باشه.
      • کاربر IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        واقعا یه کارمند رو با یه هیئت علمی مقایسه میکنید؟ میدونید چه سختی‌هایی داره هیئت علمی شدن و پزشک شدن؟ اگر راحت بود که هر بیسوادی الان هیئت علمی بود. لطفا منفعت طلب نباشید و همه چی رو به نفع خودتون تحلیل نکنید. شما اگه الان هیئت علمی بودید هم میگفتید باید حقوقم ده برابر باشه. لازم به ذکره که من خودم کارمندم و اصلا عادلانه نیست این حرفتون.
      • علی IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        دوست عزیز هیات علمی 10 تا 15 سال دیرتر از کارمند استخدام میشه تو سن بالا و تازه از صفر شروع می‌کنه کارمند محترم مسیر راحت تر را انتخاب کرده و در طول ده سال صاحب همه چی شده حتی ازدواج و فرزند هم داره اما هیات علمی ها عقب ماندند از همه چی چون مسیر سخت تر را انتخاب کرده . فلسفه حقوق بالاتر هیات علمی در دنیا همین هستش . تمامی پیشرفت های علمی اقتصادی نظامی دارویی صنعتی را هیات علمی ها خلق می کنند کاری که تولید علم خلق ثروت قدرت و امنیت می‌کنه و این وظیفه اصلی هیات علمی هاست که دیده نمیشه .
      • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        17 14
        برای اینکه در جریان باشید و یاد بگیرید که بدون اطلاع نظر ندید حقوق هیات علمی جدیدالاستخدام با مدرک دکتری، قبل از این افزایش ماهانه 26 میلیون تومن بود.
      • محمد IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        17 22
        کلا هیئت علمی ها امتیازات زیادی در ایران دارند، یکی از آنها تولیدی مقاله از طرف دانشجویان است. با مقالاتی که حتی عنوان بعضی از آنها را نمی‌دانند سایتیشن جمع میکنند و بعد میشوند صاحب نظر. اگر همین شرایط تولید مقالات بی شمار از طرف دانشجویان ایرانی را خارجی ها داشتند شاید قید همان حقوق رو هم میزدند. اگر قرار به اروپایی حقوق بگیرند قوانین دانشگاهی را هم عین همون اروپایی ها اجرا کنید.
      • رضا IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        12 12
        علم و عالم مقدس است، اگر در جامعه ای خدایی نکرده جایگاه عالم لطمه ببیند، این لطمه صرفا دامن خود عالم را نمی گیرد بلکه کل جامعه متضرر می گردد، پس بیاییم برای بهبود آینده کشور به عالم و جایگاه او احترام بگذاریم.
      • پیرا IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
        29 17
        در جواب عزیزی که گفتن هیئت علمی دو برابر بگیره عادلانه هست نه چند برابر!! با همه این سر و صداها هیئت علمی دوبرابر کارمند نمیگیره. منبع اطلاعاتتون کجاست؟
      • فرزاد صدری IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
        29 23
        دوست عزیز چرا هیئت علمی با پزشک متخصص مقایسه میکنی؟ متخصصان چیزی حدود ۶۰ برابر حقوق اداره کار درآمد دارند. هیئت علمی توی ایران با همین افزایش به صورت میانگین هنوز با کارمندای بیشتر وزارتخانه ها حقوق برابری داره. یه هیئت علمی شغلی تخصصی داره که بعد از ۳۵ سالکی اگر خیلی خوش شانس باشه جذب دانشگاه شده زمانی که کارمند میتونسته بیشتر از ده سال حقوق بگیره و زندگیشو بسازه. چرا حقوق کارمند با کارمند مقایسه نمیکنید؟
      • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
        24 28
        حقوق هیئت علمی حداقل سه برابر کارمند اداری منطقی هست
      • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
        15 2
        فقط سیر تغییر قیمت مواد غذایی و خودرو را در یک ماه گذشته ببین تا بفهمی کجا زندگی می‌کنی و چقدر باید درآمد کنی تا یک زندگی درست کنی . فکر کنم ایران زندگی نمیکنی
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      کشور فقط به هیأت علمی نیاز داره؟ این کشور به مهندس، کارگر، کارمند نیاز نداره؟ سران دولت و مجلس چون اکثرأ هیأت علمی هستند چنین تصمیمی گرفتند؟ کاش حقوق بقیه اقشار جامعه هم با سایر کشورها مقایسه می‌شد و بطور متناسب، منصفانه و عادلانه، برا همه حقوق ها افزایش پیدا می‌کرد نه برای یک قشر خاص ذینفع !!!
      • علی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        85 24
        شما باید برای حق خود بجنگید، و حقتان است، باید با همترازهای خودتان در کشور قیاس کنید.
      • محمد IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        خودتون جواب خودتون را دادید. بزرگوار کمی اندیشه بفرمایید که مهندس، کارمند و در کل نیروی انسانی را چه کسی باید تربیت و پرورش دهد؟ مهندس کجا مهندسی یاد گرفته؟ وقتی حقوق استاد دانشگاه در حد خودش نیست آیا این استاد انگیزه ای دارد که مهندس خلاق پرورش دهد. مهمترین وظیفه استاد دانشگاه پرورش نیروی انسانی است.
      • کاربر IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        4 2
        شما درست میگی. زنجیرواره. همه به هم وصلن. خیلی کوته فکری هست که بگیم کشور فقط دکتر و مهندس میخواد و نیازی به شعور و فرهنگ و ادب و ورزش و روان شناسی و هنر و زبان و فلسفه و کارمند و کارگر نداره. اما اعضای هیئت علمی، مهندس و دکتر هم هستن (به واسطه تحصیلاتشون). همه جای دنیا، برای علم و دانش ارزش قائل هستن (نه مدرک تحصیلی صرف از دانشگاه های رده چندم در سن 40 یا 50 سالگی اونم با شرایطی). حتی به خیلی از هیات علمی ها اجازه ورود به فرهنگ و صنعت هم داده نمیشه برای حل مسئله. مزایا و وام و پاداش و .. بماند.
      • کاربر IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        2 1
        شما درست میگی. زنجیرواره. همه به هم وصلن. خیلی کوته فکری هست که بگیم کشور فقط دکتر و مهندس میخواد و نیازی به شعور و فرهنگ و ادب و ورزش و روان شناسی و هنر و زبان و فلسفه و کارمند و کارگر نداره. اما اعضای هیئت علمی، مهندس و دکتر هم هستن (به واسطه تحصیلاتشون). همه جای دنیا، برای علم و دانش ارزش قائل هستن (نه مدرک تحصیلی صرف از دانشگاه های رده چندم در سن 40 یا 50 سالگی اونم با شرایطی). حتی به خیلی از هیات علمی ها اجازه ورود به فرهنگ و صنعت هم داده نمیشه برای حل مسئله. مزایا و وام و پاداش و .. بماند.
      • User IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        0 1
        شما درست میگی. زنجیرواره. همه به هم وصلن. خیلی کوته فکری هست که بگیم کشور فقط دکتر و مهندس میخواد و نیازی به شعور و فرهنگ و ادب و ورزش و روان شناسی و هنر و زبان و فلسفه و کارمند و کارگر نداره. اما اعضای هیئت علمی، مهندس و دکتر هم هستن (به واسطه تحصیلاتشون). همه جای دنیا، برای علم و دانش ارزش قائل هستن (نه مدرک تحصیلی صرف از دانشگاه های رده چندم در سن 40 یا 50 سالگی اونم با شرایطی). حتی به خیلی از هیات علمی ها اجازه ورود به فرهنگ و صنعت هم داده نمیشه برای حل مسئله. مزایا و وام و پاداش و .. بماند.
      • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
        14 0
        کشور به همه گروه کاری نیاز داره و باید در خور شأن هم به همه آنها حقوق بده .
      • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۲
        6 7
        مساله این نیست که کشور به سایرین نیاز نداره. مشکل این هست که یک هیات علمی با مدرک دکتری تخصصی حدود 35 سالگی با حقوق 30 میلیون میره سرکار، چون تعداد انگشت شماری از اساتید با سابقه در سنین نزدیک به 70سالگی حقوقی حدود صد میلیون یا بیشتر دارند، با افزایش حقوق هیات علمی بعد از سالها رکود همه فکر می کنند که حقوق هیات علمی ها چندین برابر دیگر مشاغل شده. در محیط دانشگاهی برخی کارمندان در تقابل با هیات علمی شروع به اشاعه اطلاعات نادرست کرده اند. وگرنه حقوق حدود 90 درصد هیات علمی ها کمتر از کارمندان است
    • شهروند ملتمس تفکر IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      یعنی واقعا بعضیا نمی فهمن یا منفعتشون در اینه که خودشونو بزنن به نفهمی و عوام فریبی کنن و قیاس های بی منطق داشته باشن؟؟؟؟ فرق هست بین مهارت و تجربه. experience vs. expertise. بین طلا و نقره فرقی نیست؟ یکی ممکنه کارای تکراری رو با همون روش به مدت 10 سال انجام بده، و یکی باید هر روز خودشو به روز کنه و با دنیا در ارتباط باشه. یکی در سن 30 سالگی از بهترین دانشگاه ها مدرک گرفته باشه و یکی در سن 45 سالگی به هر طریقی از هر جایی مدرک بگیره. یعنی فکر میکنن فرقی نداره؟ فقط مدرک مهمه؟ مفید بودن مهم نیست؟
      • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        10 1
        اتفاقا خیلی مشاغل هستند که بلحاظ علمی باید به روز شوند ودر کنار اقدامات حرفه ای که انجام میدهند آموزش هم میدهند لیکن هیات علمی نیستند قرار نیست یک گروه ۱۰۰ درصد افزایش داشته باشند و سایرین ۲۰ درصد باید منصف باشیم .
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      48 66
      اون وقت چرا بقیه مشاغل با دیگر کشورها مقایسه نمیشه؟! این تفکرات صنفی نگر و رانت محور تیشه بر ریشه اقتصاد کشور زده است. در تمام کشورهای جهان هر شغلی نسبت به شغل دیگر یک حقوق شفاف و کاملا منطقی دریافت می کند. در کشور ما یکی ۲۰ میلیون حقوق میگیره یکی ۲۰۰ میلیون. سیستم پرداخت حقوق جزیره ای!
      • حسین IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        سلام. اگر چشم به حقوق اعضای هیات علمی دارید زحمت بکشید و فرآیند بسیار پیچیده و طولانی جذب را طی نمایید
    • اکبر ابراهیمی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      62 26
      سلام اگر قرار است حقوق اعضای هییت علمی با کشور های دیگر مقایسه شود لطفا حقوق پرستاران و معلمین را با جهان مقایسه کنید
      • کاربر IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        65 16
        اون بزرگواران هم باید وضعشون بهتر بشه. نه اینکه کار و زحمت اساتید اونارو پایین بیارن. مراحلی طی شده. سطح انتظارات متناسب باشه.نباید افرادی که از 20 سالگی و 30 سالگی برای دل خودشون تفریح کردن (که کار بدی نکردن ضرورتا) با افرادی که پشت هم زحمت کشیدن و درس خوندن مقایسه بشن. حقوق هیئت علمی که پارسال تقریبا 27 تومن بوده (بدون مزایای اضافی) برای جوون 30 سال به بالا با اجاره تهران و هزینه مدرسه بچه ش، دو برابر هم بشه، کم میاره. چون تورم برای همه ست. همه باید برن بالاتر تا همه به دلالی نیوفتن تو خیابونا
    • شاکی از بی عدالتی IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      50 30
      لطفاً همین تحلیل رو برای کارگر و کارمند بذارید. در جامعه ای که افراد علمی لایق پس زده میشوند و در سیکل گزینش رد میشن از کجا می‌فرمایید که بهترین ها جذب میشن. در جذب هم آنچه بهش بها داده نمیشه بار علمیه و نهایتا نخبگان مهاجرت میکنند. و جا برای کم لایقان باز میشه. ضمن اینکه همه گروه‌های شغلی باید با دلار آزاد و ۵ کشور مقایسه بشن
    • علی IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      یک طرفه به قاضی رفته و راضی برگشته به نظر من که حقوق هیات علمی در ایران با توجه به کاری که انجام می دهند و امتیازاتی که دارند خیلی هم زیاده
      • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        66 11
        اگر هیئت علمی امتیاز داشت ظرفیت خیلی از رشته های دکتری خالی نمی موند
      • آرمان IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        77 24
        خب شما هم تشریف ببر هیات علمی شو. راه بازه اگر لیاقت و صلاحیت دارید
      • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        6 6
        هیات علمی ها اگر چه بعد تعطیل شدن از محل کار ، در منزل و حتی روزهای تعطیل هم مشغول انجام کارهای پژوهشی هستند، متاسفانه هیچ اضافه کار و مزایایی ندارند در حالی که تقریبا در همه مشاغل اضافه کار و مزایا وجود داره.
      • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        4 5
        شما هم برو هیئت علمی شو خوب . چرا وایسادی !؟
      • علی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        8 2
        عزیز دل لطفا بفرما کارهای هیات علمی را شرح بده تا ما هم بفهمیم چرا حقوق هیات علمی با توجه به کاری که انجام میدن زیاده؟
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      53 9
      البته حقوق هیات علمی در دانشگاه ازاد از حقوق کارگر ساده هم کمتر است. دیگر فاجعه به حدی است که برای حقوق اساتید مربی مبلغی اضافه می کنند تا به حقوق قانون کار برسه
      • روناک IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        1 2
        خب الان مگه حقوق هیئت علمی آزاد هم مثل دولتی زیاد نشده؟
      • الی IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        2 0
        دوست عزیز ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .این افزایش ۷۵ درصدی شامل اساتید هیئت علمی دانشگاه آزاد هم میشود؟
      • علی IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۴
        3 0
        خیلی از اساتید دانشگاه ازاد در فکر جابجایی و انتقال هستند. حقوق اینجا افتضاحه و رتبه علمی دانشیار با استادیار 4 میلیون تومانه و دریافتی خالص 35 تومان!! ا
    • علی DE ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      41 13
      با سلام من با اینکه حقوق اعضای هیات علمی، و سایر مشاغل در ایران پایین است موافق هستم و امیدوارم زودتر این موانع برطرف شود. اما در مورد اینکه با حقوق کشورهای دیگر مثال اروپایی مقایسه میشود، بسیار مخالف هستم. مثلاً 6200 دلار در آلمان ناخالص است، در صورتی که خالص دریافتی در همین حقوق تقریبا 3700 دلار است، و اجاره یک آپارتمان 40 متری در شهر مونیخ ، برلین و.. آلمان 1800 دلار و شارژ آب و برق و گاز ، 300 تا 500 دلار ، هزینه خورد و خوراک و پوشاک یک خانواده سه نفره، حداقل 1000 دلار است.
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      49 4
      کارمند در کشورهای دیگه ۲۰۰۰ دلار میگیره اینجا بین ۱۱۰ تا ۲۰۰ دلار. از قرار دلار ۱۷۷ هزار تومن خیلی خوبه که به هیات علمی حقوق میدید. اما ۴۰۰۰ دلار بهشون بدید و ۲۰۰۰ دلار هم به کارمند و کارگر بدید. ما مردم ایران داریم به دلار خرج میکنیم اما درآمد فوق العاده ناچیزی به ریال داریم (اگه بیکار نشده باشیم البته). این انصاف نیست.
      • فرزاد صدری IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
        21 9
        شما میدونید حقوق هیئت علمی چقدر شده با همین افزایشی که انجام شده؟ حقوق بنده به عنوان استادیار بعد از ۴۰ سال دوندگی و زحمت تا جذب شدن در دانشگاه بدون داشتن و خونه و ماشین و ... به اندازه یک پرستار شده.
    • رضا نوروزی راد IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      38 3
      لازم است در کشور فلسفه میزان حقوق روشن گردد. به نظر بنده (که کارشناس حقوق و دستمزد نیستم) میزان حقوق باید تابعی از تخصص، مهارت، سابقه، ارزش نوع خدمت و زمان صرف شده برای آن خدمت است. هر چند اینها عمده موارد بود و نه کل موارد (مثل شرایط سختی کار، بدی آب و هوا و ... را نگفتم). از میان این موارد مایلم یک مورد را باز کنم. ارزش خدمت: یک معلم و استاد دانشگاه به جز اینکه خودش به عنوان رول مدل است، کار او انسان سازی است. انسانی که بهترین خدمت را به دیگران ارائه می‌دهد، مثل یک عمار خوب، یک پزشک خوب و ...
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      94 21
      سلام من هیات علمی هستم و در چند سال گذشته با مشکل معیشت روبرو بودم و بر خلاف میل باطنی به فکر مهاجرت بودم و به سختی به سر ماه می رسیدم و مشکلات دیگری. تشکر از شخصیتی که این متن را تحقیق کرده و برای روشن شدن اذهان نگارش کرده است.
      • شهروند IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
        8 5
        البته دوستان عزیزی که در ایران هیات علمی هستند اگر به کشور ثالثی مهاجرت کنند این را بدانند که هیات علمی شدن در آنجا به راحتی امکان پذیر نخواهد بود. استاد تمام آناتومی یکی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور با ۳۵ سال خدمت پس از بازنشستگی رفته کانادا شده دستیار و ویزیتور یک فیزیوتراپیست که با مدرک لیسانس آنجا کلینیک دارد و مشغول بکار هست....
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      46 3
      حقوق کارمندان عزیز هم قابل احترام است و باید پی گیری شود تا به حق اصلی خود برسند و این بر عهده دولت و سازمانی است که در آن خدمت می کنند.
    • Halaj IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      31 32
      اگر به مقایسه کردن باشد، چرا حقوق کارگران را در ایران با کشورهای دیگر مقایسه نمی کنید؟ چرا حقوق معلمان را در ایران با کشورهای دیگر مقایسه نمی کنید ؟ چرا حقوق دبیران را مقایسه نمی کنید؟ چرا حقوق کارمندان دولت را با کشورهای دیگر مقایسه نمی کنید؟؟ این توجیهات به هیچ عنوان قانع کننده نیست.
      • محمد IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        7 2
        هیأت علمی رو با دنیا مقایسه می‌کنند چون آمار مهاجرت ۲۰٪ شده. و برای اینکه یک شخص تا این مرحله برسه خیلی واسش هزینه شده. بحث مهاجرت این قشر بالاتر از بقیه ست و خسارتش بیشتر. اگر خبر داشته باشید حقوق هیأت علمی استادیار که حداقل ۳۵ سالش شده و تازه رفته سرکار اونم با مدرک دکترا و رزومه قوی در سال ۴۰۴, ۲۸ میلیون بود. یعنی روزی یک میلیون هم نمیشه.
    • سعید IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      68 13
      دانشگاه سرمایه استراتژیک هر کشور و عامل پیشرفت علمی و اقتصادی است. مشکلات اقتصادی اساتید باعث شده که ورود نخبگان به جایگاه هیات علمی کم شود که ضرر آن در بلند مدت برای کشور خواهد بود. پرورش مهندسین برجسته و تولید فناوری در دانشگاه اتفاق می افتند. کاهش مشکلات اقتصادی اساتید یعنی تولید دانش و مهندس خبره برای آینده ایران
    • اریا IN ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      86 17
      با سلام بنده هیات علمی هستم با 22 سال سابقه رتبه ای اول دکترا و کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران سالهاست برای امرار معاش خانواده م، مجبورم مسافر کشی هم بکنم، چرا فکر می کنید حقوق 40 میلیون برای یه هیات علمی زیاده؟ من اگر میخواستم مکانیکی بکنم الان بازنشسته بودم چهارتا چیز هم از خودم داشتم، اگه میخواستم کارمند باشم الان از خودم همه چیز داشتم و بازنشسته هم شده بودم، سالهایی که بقیه حقوق گرفتن و زندگی ساختن ما از جیب خوردیم و شب و روز تلاش کردیم،
      • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
        5 0
        متاسفانه اوضاع به گونه‌ای شده که ما اصل ماجرا را گم میکنیم و به جون هم میفتیم. اصل ماجرا اینه که یک کارمند و کارگر عادی باید ۲۰۰۰ دلار حقوق بگیرن. و یک هیات علمی باید ۴۰۰۰ دلار بگیره. مثل کشورهای ثروتمند منطقه یا کشورهای توسعه یافته
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      79 15
      متاسفانه خیلی از اطلاعاتی که توسط کارمندان علیه اعضای هیات علمی پخش میشه نادرست هست. حقوق یک استاد که تازه استخدام شده ۲۶ یا ۲۷ میلیون بود. این استاد که تازه توی سن ۳۵ سالگی به بالا استخدام شده و خونه و ماشین نداره و همه عمرش رو مشغول درس خوندن و پژوهش در بهترین دانشگاه های ایران بوده، الان با این درآمد چطور میخواد زندگی کنه؟ پول اجازه منزل و ... مخصوصا در شهرهای بزرگ اینقدر بالا هست که هیات علمی ها واقعا از پس مخارجشون برنمیان. با این افزایش حقوق شاید بتونن یک زندگی معمولی داشته باشند.
    • شبنم IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      63 20
      سالیانه حقوق خیلی از کارکنان مختلف در ایران زیاد میشه کسی حرفی نمی زنه. بعد از سالها که کمی به فکر هیات علمی ها که جزء سرمایه های ارزشمند یک کشور هستند و بدون اونها پیشرفت کشور غیر ممکن هست، افتادند، اینقدر توی بوق و کرنا کردند که انگار کار غیر قانونی شده. این افزایش حقوقی هم که اعلام شده بخشی از اون در گرو عملکرد اونها و فعالیتهای پژوهشی هست و شامل همه نمیشه. خیلی از کارمندان محترم بر خلاف هیات علمی ها،بعد از اینکه از محل کار به منزل برمی گردند هیچ مشغله دیگه ای در ارتباط با محل کار ندارند
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      64 19
      اعضای غیر هیات علمی چطور خودشون رو با هیات علمی ها مقایسه می کنند؟ هیچ وقت با هم قابل مقایسه نیستند.خیلی از کارمندان بعد از اینکه در دانشگاه جذب شدند رفتند دانشگاه های آزاد درجه ۳ و ۴ فقط یک مدرک گرفنند و حالا مدعی حقوق برابر با هیات علمی شدند و خودشون رو با هیات علمی که کلی سختی کشیده و دائم مشغول درس و پژوهش در بهترین دانشگاه ها بوده و در این مدت هم شغلی نداشته مقایسه میکنند. اصلا کسی که شاغل هست چطور رفته همزمان مدرک گرفته؟ سواد که فقط به مدرک نیست
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      27 8
      آن دسته از اساتیدی که از لحاظ علمی واقعا قوی هستند و مقالات باکیفیت دارندو می توانند در پروژه ها گره ای از مشکلات کشور حل کنند طبق کشورهای دیگر حقوق دریافت کنند ،مابقی رتبه بندی شوند،متاسفانه بعضی اساتید قوی نیستنداستادی یدک می کشنددرصد پایین هستند ،بعضی از اساتید اینقدر قوی هستند برتری دارند بر اساتید آمریکا وو و.
    • مریم IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      77 19
      اساتید دانشگاه تا قبل از این افزایش حقوق بسیار پایینی داشتن. حتی شنیدم با سابقه ۱۵ سال حقوقشون به ۴۰ تومان هم نمی رسید. در حالی که کارشون واقعا سخت بود. یک استاد دانشگاه میتونه معادل یک پزشک متخصص در نظر گرفته بشه ولی حقوق پزشک کجا و استاد دانشگاه کجا. تازه الانم فکر کنم کمتر از ۵۰ درصد بهشون اضافه شده. و صدای همه کارمندا هم دراومده. خوبه آدم یه ذره انصاف داشته باشه. هر کس خودش رو اجازه میده با اساتید دانشگاه که بخاطر نجابت شون سکوت کردن و این مدت شکایتی از حقوق پایین نداشتن مقایسه میکنن.
    • علی IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      5 1
      6000 دلار حقوق در آلمان یعنی 2 تا نهایتا 2.5 برابر حقوق یک کارگر ساده در آلمان
      • فارن IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۵
        2 0
        این حقوق استادیار پایه ۱ هست حقوق مرتبه های بالاتر تا ١٢ هزار دلار هم ميرسه
    • حسن IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      6 0
      نصیحت یک هیات علمی با ۱۵ سال سابقه. بیشتر از لیسانس درس نخونید برید دنبال بازار و کار و زندگیتون. دریافتی تو ۴۵ سالگی ۳۸ میلیون.
    • محمد IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      4 0
      چطور هیچکس از بازنشستگان اعضای هیئت علمی چیزی نمی گوید که از معتبرترین دانشگاه های دنیا مدرک گرفته و با صرف بهترین سالهای عمر خود با رتبه استاد تمامی بازنشسته شده اند و حالا با حقوق های پایین بازنشسته شده و بیست در صد افزایش حقوق داشته اند با اندکی به عنوان مضحک همسانسازی!!
    • فرزام IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      3 3
      انشاالله وضعیت طوری باشه که همه یک حد استاندارد بگیرند. فقط یک قشر زیاد نکنیم بقیه اقشار مثل پرستار، معلم و ... که مسلما تأثیر زیادی در جامعه دارند را هم در نظر بگیریم. کلا تأثیر استاد دانشگاه در کشورهای جهان سوم به مراتب کمتر از اقشار دیگست یا بسیار ناچیزی است. الان ما پرستار خوب میخواهیم برای نگهداری و درمان، معلم خوب میخواهیم تا شخصیت دانش آموزان ما را به خوبی پرورش دهند و ....
    • هیات علمی IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      8 12
      من عضو هیات علمی در یکی از دانشگاه های برتر دولتی هستم، مدرکم را از یکی از دانشگاه های امریکای شمالی گرفتم و دو تا فوق دکترا دارم. اون کارمند چطور به خودش اجازه میده خودش را با یک استاد دانشگاه مقایسه کنه چرا تو توهماتش فکر میکنه با یک عضو هیات علمی باید حقوق یکسان بگیره. یه نفر نزدیک ۴۰ سالگی هیات علمی میشه و تازه از ۴۰ سالگی میخواد خونه و ماشین بخره، تا صبح نمیخوابه چون باید برای تدریس آماده بشه و هر سال هم باید چند تا مقاله منتشر کنه. خودتون را با افراد هم رده خودتون مقایسه کنید.
    • نیوشا IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      5 7
      دقیقا درست و صحیح هست. هیات علمی ها ستون جامعه هستند، برای اینکه مهندس، کارمند، پزشک، دندانپزشک، روانشناس و ... به طور صحیح در جامعه تربیت بشه، به هیات علمی نیاز هست.
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      3 7
      خیلی وقتها دانشجویان ما وقتی می فهمند حقوق ما چقدر هست با تعجب می پرسند یعنی واقعا شما با این حقوق حاضرید در دانشگاه تدریس کنید. واقعا بسیاری از همکاران ما در خرج و مخارج زندگی مانده اند و سختی کارشان باعث آسیب های روحی و جسمی شدیدی به آنها شده است. بنده و بسیاری از همکاران در سن حدود ۴۵ سالگی دارای مشکلات عدیده دیسک گردن و دیسک کمر می باشیم و بیش از یک فرد ۶۰ ساله دچار فرسایش شغلی شده ایم.
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      4 5
      چطورمن که ۳۲سالم بود وارد دانشگاه شدم و میدیدم اکثر کارکنان دانشگاه خانه و ماشین دارند انگاه باید به انها اعتراض میکردم؟ الان هم حقوق اساتید حتی ۵ برابر هم بکنند هیچ چیزی جبران نمیشه و به گرد پای خیلی از کارمندان نمیرسیم. شب و روزمان هم درگیر کتاب و مقاله و لپ تاپ و پروژه است. من خودم قسم خوردم هیچ وقت فرزندم به سمت هیات علمی شدن نرود.
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      5 12
      مشکل آنجاست که ظرفیت دانشگاه ها اونقدر زیاد هست که هر کس در کنکور شرکت کنه قبول میشه و مدرک الکی می گیره و بعد خودشو با استاد دانشگاه مقایسه می کنه. قبلا حدود 30 سال پیش کسی مدرک تحصیلی داشت اعتبار و جایگاهی داشت. چاپ پول بدون پشتوانه= تورم اقتصادی چاپ مدرک تحصیلی بدون پشتوانه=تورم مدارک علمی صنف پزشکان همین ظرفیت را کنترل کردند ببینید درآمدشان قشنگ کفاف زندگیشون رو میده. وزارت علوم یاد بگیرد و هرچه سریعتر ظرفیت زیاد دانشگاهها را کم کرده و کیفیت را بالا ببرد. به همین سادگی.
    • گمنام IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      34 0
      درآمد مردم عادی ایران رو هم با سایر کشورها مقایسه کنید
    • علیراد IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۰
      5 3
      اگه به مقایسه حقوق با کشور هایی مثل آمریکاست پس بیاید سطح سواد و افتخاراتشون رو هم با اونا مقایسه کنید دیگه نه دیگه بیاید از افتخارات و نوبل های کسب شده یا تولید علم هایی که این عزیزان به اصطلاح هیات علمی انجام دادن بگید شاید ما نمی‌بینیم و بی خبریم البته چرا یک موردش رو در همین فیلترینگ میبینم دمشون گرم با تولید علمشون در عرصه فیلترینگ
    • حبیب IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
      27 3
      راه برای هیات علمی شدن و پزشک شدن ، مهندس شاغل در عسلویه شدن و... باز است، اگر مرد این راه هستید بسم الله، سالها تلاش، شب بیداری، پژوهش، استرس و عمر گذاشتن امیدوارم شرایط معیشت برای همه اقشار بهبود پیدا کند ولی هر شغلی باید با خودش مقایسه شود
    • جواد بذرافشان IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
      8 0
      تکلیف اساتید بازنشسته چی میشه؟آیا این عزیزان مشمول پرداخت ۹۰ درصد همترازی میشوند?لطفا ازمسوولین سازمان بازنشستگی استعلام فرمایید؟
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
      12 40
      به نظر من هنوز هم حقوق افراد علمی در ایران کمه ، چطور حقوق و پاداش افراد ورزشکار زیاده، ولی افراد علمی که تمام آینده کشور از علم بگیر تا فرهنگ و... دست افراد علمی هست کمه؟ دانشجویان و دانش آموزان به حقوق معلمان و اساتید خودشون نگاه میکنند و‌میگن اینهمه تلاش کنم آخرش بشم استاد که چی بشه ؟ باید حقوق افراد علمی (دانشمند،استاد ، معلم و...) زیاد باشه جامعه به سمت علم کشیده بشه
    • سید علی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
      12 24
      اولا باید به طور منطقی و کارشناسی و عادلانه به حقوق افراد اضافه بشه نه یهویی و بدون جلسات منظم نظارتی مجلس و افراد خبره اونهم در این شرایط جنگی و تورم وحشتناک. ثانیا حقوق خود هیئت علمی از کارمند و کارگر افراد دیگه معمولا بیشتر هست. پس با درصد افزایش شبیه بقیه حقوقشون خود به خود دارای اختلاف بیشتری میشه. ولی با افزایش ۷۵ درصدی اختلاف خیلی غیر عادی میشه. ثالثا ما در ایران هستیم و در آمریکا و ژاپن نیستیم که مقایسه بشیم.
    • آگاه IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
      11 11
      سلام نکاتی برای صاحب مقاله و کسانی که چون ایشان می اندیشند 1. مقایسه حقوق هر صنفی از ایران به دلار با اروپا و آمریکا و امارات و .... می تواند ذهن را به انحراف ببرد لطفاً از استادان اقتصاد همکارتان بپرسید تا شاخص pppرا برایتان توضیح دهند. 2. هیأت علمی در ایران از امتیازات فراوانی برخوردار است که فقط اتکا به حکم هیأت علمی تازه استخدام برای دورنمایی موضوع صحیح نیست 3. یک عضو هیأت علمی رسمی به احتمال قوی مانند نگارنده مقاله از 60 روز مرخصی سالانه برخوردار است ( ماهی 5 روز) و حالا تعطیلات رسمی ( 5
    • شهروند IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
      12 15
      سلام 75 درصد نیست با افزایش امسال حدود صد درصد می شود. گشورهای خلیج فارس هیچ وقت الگوی ما نبوده و نیستند و اختلاف حقوق ها در کشوری مانند کانادا حدود سی درصد است اطلاعات اشتباه ندهید
    • پیشنهاد خوب IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
      7 7
      شما که معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی هستید یک پژوهش درباره ده دانشگاه برتر کانادا و اندونزی و اروپا انجام دهید که فاصله حقوق کارکنان دانشگاه ( نه صرفاً بایگانی دانشگاه) افرادی که در آزمایشگاه ها و کارشناسان آموزشی و پژوهشی و مدیران ستادی و متخصصان آی تی دانشگاه چقدر است و نتایج آن را منتشر کنید
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
      13 14
      سلام. این "افزایش: نبوده بلکه "ترمیم" بوده، زیرا سال‌های سال در برخی دولت‌ها مانع افزایش سالیانه حقوق اعضاء هیئت علمی شدند متأسفانه و کاری کردند حقوق استاد دانشگاه برابر حقوق نیروهای عزیز خدماتی دانشگاه شد. الان می‌خواهند این عقب‌افتادگی را ترمیم کنند ولی متأسفانه کارمندان موضع‌گیری خلاف کرده‌اند که صحیح و منطقی نیست.
    • مهدی IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
      57 27
      استاد کل هفته کار نمیکنه سه روز در هفته درس میده بر خلاف یک کارمند که کل هفته فشار کاری بالایی رو تحمل میکنه خیلی از استاد ها هم اصلا رشته مهم تولید علمی ندارند یک کتاب دو تکرار می کنند درس میدن ... حقوق یک استاد هیئت علمی و کارمند باید همزمان افزایش پیدا کنه
    • احمد IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
      12 17
      سلام و تشکر از روشنگری. بعلاوه اعضای هیات علمی تمام وقت هستند و اجازه کار انتفاعی و درامد بعد از ساعتی کاری ندارند و این اجازه برای سایر کارمندان عزیز هست. بعلاوه شرایط علمی ایشان زمینه مهاجرت هرلحظه را در کشورهای دنیا فراهم کرده است. این ترمیم حداقل حق ایشان است.
    • احمدی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
      12 15
      پیشنهادم به معترضین این هست که برای جذب به عنوان هیئت علمی اقدام کنند. راه برای همه باز هست. اما آیا پروسه قبولی در مقطع دکتری و طی کردن دوره تحصیل دکتری، و جذب و ورود به دانشگاه به عنوان هیئت علمی و انجام حجم کاری زیاد آن هم آسان و هموار هست؟ آیا برای هرکسی قابل انجام است؟
    • فاطمه IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
      9 50
      به نظر من در این مقاله از این بابت حقوق عیات علمی با هیات علمی کشورهای دیگه مقایسه شده که به واسطه تخصص و سطح علمی و مهارت ها هیات علمی ها امکان مهاجرت به کشورهای دیگه و کار کردن به عنوان نیروهای متخصص در اون کشور ها رو دارن چه بسیارند اساتید بزرگی که امکان مهاجرت داشتن امکان زندگی در شرایط بهتر رو داشتند ولی در این کشور موندن چون عاشق ایران بودن و حتی کسانی مثل من که مهاجرت معکوس به کشور خودشون داشتن جایگاه و موقعیت بهتر رو ول کردن و برگشتن
    • Hani IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
      10 15
      دولت طبق قانون موظف است برای همه مشاغل افزایش حقوق به اندازه تورم داشته باشد. اما حتما باید در کارهای تخصصی مثل عضویت در هیات علمی دانشگاه، حقوق از ابتدا بالاتر بسته شود و به طور متناسب سایر مشاغل تخصصی
    • فاطمه حسینی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۱
      3 5
      ایکاش حقوق هیات علمی دانشگاه آزاد هم زیاد بشه. حقوق ۳۳ تومن برای یک هیات علمی با اینهمه سختی و کارهای مازاد پژوهشی و... ای که داره واقعا کفاف نمیده و باالجبار خیلی از افراد دنبال مهاجرتند
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۲
      18 5
      فرق معلمان با مدرک تحصیلی مشابه با اساتید دانشگاه از زمین تا آسمان است
    • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۲
      10 2
      با همین استدلال معلمین امورش و پرورش هم باید مورددحمایت قرار بگیرند چون اموزش درست می تواند نیروی با کیفیت را تربیت کند هرچند در اموزش و پرورش مسله تربیت درست بر اموزش می چربد واهمیت بیشتری دارد
    • حمیدرضا فریدونی IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۲
      8 2
      با سلام ضمن تشکر از مطلب خوبی که منتشر کرده اید. به نظرم مقایسه حقوق اعضای هیات علمی ایران و سایر کشورها با تبدیل حقوق به دلار مقایسه کامل و سودمندی نیست. در آلمان و یا امارات سایر هزینه های یک عضو هیات علمی هم به دلار پرداخت می شود. به عنوان مثال در آلمان حداقل باید 2000 دلار معادل 300 میلیون تومان در ماه برای اجاره یک آپارتمان بسیار معمولی پرداخت شود و .... همچنین عضو هیات علمی در آلمان درآمد دیگری ندارد اما در ایران عضو بودن در هیات علمی فرصت های اقتصادی دیگری را هم فراهم می کند...
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۲
      37 0
      حقوق پزشکان دولتی از نظافت چی وراننده اداره وکارمند لیسانسه خیلی پایین تره
    • محمدمرادی IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۲
      2 1
      چراقبل ازعید حقوق اعضای هیات علمی بازنشسته افزایش نیافت
    • همشهری IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۲
      14 2
      چیز عجیبی نیست، خودشون برای خودشون تایید کردن بعدم نظارت کردن بعدم اجرا، کارمند ارشد و دکترا چرا باید یک پنجم هیات علمی حقوق بگیره؟؟ این اگه بی عدالتی نیست پس چیه؟؟؟
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۳
      4 1
      افزایش حقوق اساتید که اتفاق افتاده است در کل موضوع مثبتی است اما یک مورد وجود دارد. ایا همه اساتید طبق شایستگی علمی جذب دانشگاه های دولتی شدند که اکنون از مزایای افزایش حقوق بهره مند شوند؟ موارد بسیاری وجود دارد که گروه مربوطه از قبل فرد مورد نظر را انتخاب کرده و مصاحبه ها صوری انجام شده است. من سه مقطع تحصیلی را در دانشگاه های دولتی تراز اول گدراندم اما مجبور شدم در دانشگاه ازاد به عنوان عضو هیات علمی مشغول شوم به خاطر همین بی عدالتی ها.
      • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۳
        4 0
        بله من با نظر شما موافقم، گزینش ها اصلا درست نیست، من مربی ام و غیرهیات علمی، بخاطر نیاز دانشگاه وارد شدم و همکاری کردم تا جذب بشم ولی متاسفانه با سیاست های غلط دانشگاه بعد ۱۰ سال همچنان جذب نشدم و غیر بومی جذب کردند .در حالیکه آموزش من و هیات علمی برابر است اما من حقوق کارمندی دارم این انصافه واقعا؟ پس آموزش و تربیت نسل مهم نیست فقط عنوان سمت هیات علمی مهمه و بس
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۳
      8 1
      هدیه روز معلم دانشگاه آزاد در سال ۱۴۰۵ فقط ۲ میلیون تومان است. حقوق عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با ۲۰ سال سابقه حدود ۴۰ میلیون تومان است. خودت بخوان حدیث مفصل
    • کارمند های با مدرک دکتری تخصصی IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۴
      9 5
      تکلیف کارمند هایی که مدرک دکتری تخصصی دارن چیه؟ اونام یک سوم هیات علمیا حقوق بگیرن؟ تنها گناهشون این بوده که حین درس خوندن، کارمند بودن و به مردمشون خدمت هم کردن و پارتی هم نداشتن که هیات علمی بشن. همین
    • علی IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۴
      15 3
      حقوق کارمندان غیر هیات علمی و کارگران را هم با کشورهای اروپایی و آمریکا مقایسه نمیکنید؟شماها ویژه خوار و جاه طلب هستید. لعنت بر شما تبعیض کاران دروغگو ، مهر نیوز خجالت بکش و طرف کارمند و کارگر را بگیر نه هیات علمی کردن کلفت را
    • علی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۶
      5 4
      هیات علمی حضور و غیاب نداره، 2 ماه هم در تابستان اسما مرخصی ولی در واقع هم نیستن و هم پول مرخصی را میگیرن! همه پستهای دانشگاهها در اختیارشون هست، حق التحقیق،طرحف حق التدریس مازاد بر موظف، پایان نامه، رساله و ... هم اضافه کنید! طبق قانون وزارت علوم باید همترازی بین کارمند و هیات علمی در نظر گرفته شه که مقدارش 80 درص حقوق هیات علمی است ولی آیا اجرا میشه؟! آیا 60 درصد افزایش حقوق هیات علمی با 60 درصد حقوق کارمند (اگر برای کارمند هم 60 درصد افزایش بشه) برابره؟!
      • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۷
        1 2
        سلام. حق التحقبق و .... بابت کار اضافه ای هست که انجام می شود برخلاف اضافه کار نکرده ای که کارمندان می گیرند...
    • س IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۶
      2 4
      من خودم اول کارمند رسمی دولتی بودم. تقریبا 8 سالی بود که دکتری داشتم و در نهایت موفق شدم هیات علمی بشم. در زمان کارمندی کلی مزایا مثل وام و کارت های رفاهی و مجتمع های تفریحی در شهرهای مختلف داشتیم اما از وقتی هیات علمی شدم نه وام داریم، نه مزایا، نه اضافه کاری و جالبه تو این چند سالی که گذشته الان منِ هیات علمی که بیش از 12 ساله که دکترا دارم و کلی زحمت کشیدم، حقوقم حتی از آبدارچی اون سازمانی که توش بودم کمتره.
    • محسن IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۷
      2 7
      در دانشگاه های کشورهای صنعتی نسبت کارمند به اعضا هیئت علمی یک به چهار است و حجم کارهای اون کارمند میشه معادل یک هیئت علمی اما در ایران این نسبت کاملا برعکس است لذا من باشم سه چهارم کارمندان دانشگاه ها را که بیکار هستن تعدیل میکردم و اون باقی مانده حجم کاریشان میشد نزدیک هئیت علمی اون وقت برایش حقوق نزدیک هیئت علمی میدادم